اخبار

گوشی‌های هوشمند 5G تا سال ۲۰۲۳ بیشتر از نسخه‌های 4G به‌فروش می‌روند

کانالیس تخمین می‌زند که تعداد گوشی‌های هوشمند 5G تقریبا به ۸۰۰ میلیون واحد خواهد رسید و ۵۱/۴ درصد سهم بازار را از آن خود خواهند کرد. چین ۳۴ درصد از این میزان و آمریکای شمالی ۱۸/۸ درصد آن را در اختیار خواهند داشت. درحال‌حاضر، گوشی‌های هوشمند موجود در بازار که از شبکه 5G پشتیبانی می‌کنند، شامل این موارد هستند: نسخه 5G گلکسی اس ۱۰ (Galaxy S10 5G)، ال‌جی وی 50 تینکیو (LG V50 ThinQ)، وا‌ن‌پلاس 7 پرو (OnePlus 7 Pro)، اوپو رینو (Oppo Reno 5G) و موتورولا موتو زد 4 (Motorola Moto Z4).

پس از سال‌ها زمینه‌سازی و تکمیل زیرساخت، ظاهرا روند گسترش 5G روی غلتک افتاده که البته فعلا محدود بوده و برای پیاده‌سازی کامل به زمان نیاز دارد. اپراتورها ارتباطات نسل پنجم را شهر به شهر پوشش داده و طبق وعده، تا پایان سال جاری میلادی تعداد شهرهای برخوردار را به چند ده شهر خواهند رساند. نخستین افرادی که تمایل به استفاده از این تکنولوژی را دارند، بسته به نوع اپراتور، برای انتخاب اسمارت‌فون 5G، به طور متوسط بین 1 تا 3 گزینه را پیش روی خود خواهند داشت. در همین رابطه، مؤسسه تحقیقاتی Canalys روز دوشنبه 1 جولای 2019 (10 تیر 1398) در کنگره جهانی موبایل شانگهای 2019، پیش‌بینی خود از روند گسترش 5G تا سال 2023 را منتشر کرد.

نیکول پِنگ، مدیر بخش تلفن‌های همراه در شرکت تحقیقاتی کانالیس بیان می‌کند:

چین خانه‌ای برای بسیاری از فراهم‌کنندگان تجهیزات 5G و سازندگان گوشی‌های هوشمند است و مسئولیت پیش‌برد بازار تهاجمی در چند سال آینده را خواهند داشت. اما به‌کارگیری گسترده گوشی‌های هوشمند 5G ضرورتا به‌معنای استقرار موفقیت‌آمیز فناوری 5G نیست. استقرار کامل شبکه 5G در مقایسه‌ با نسل قبلی شبکه تلفن همراه یعنی 4G، خیلی بیشتر طول می‌کشد و پیچیده‌تر خواهد بود.

طبق پیش‌بینی Canalys، انتظار می‌رود میزان عرضه سالانه اسمارت‌فون‌های مجهز به نسل پنجم در سال 2023 به حدود 800 میلیون دستگاه برسد. اگر این پیش‌بینی درست باشد، می‌توان گفت سال 2023 نقطه عطفی برای اسمارت‌فون‌های 5G بوده و پس از گذشت 5 سال از استقرار جهانی تکنولوژی ارتباطی 5G، عرضه گوشی‌های هوشمند مجهز به این فناوری از گوشی‌های 4G پیشی گرفته و بیش از نیمی از بازار اسمارت‌فون (به عبارت دقیق‌تر 51.4 درصد) را در بر خواهد گرفت. با این حساب، نرخ رشد سالانه مرکب عرضه گوشی‌های 5G تا پایان سال 2023 برابر با 179.9 درصد بوده و برآورد می‌شود طی این بازه زمانی 5 ساله، حدود 1.9 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند مجهز به ارتباطات نسل پنجم وارد بازار شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که اینجا صحبت از بازار جهانی موبایل است و شرایط هر بازار با بازار دیگر متفاوت خواهد بود.

ظاهرا استقبال کاربران چینی از گوشی‌های 5G در سال 2023، بیش از هر جای دیگری خواهد بود. طبق گزارش Canalys، حدود 34 درصد از اسمارت‌فون‌های 5G در سال 2023، در منطقه چین بزرگ (شامل چین، هنگ‌کنگ، تایوان و ماکائو) عرضه خواهد شد. پس از آن، مناطقی چون آمریکای شمالی (با 18.8 درصد) و آسیا اقیانوسیه (با 17.4 درصد) بیشترین سهم از بازار اسمارت‌فون‌های 5G در سال 2023 را خواهند داشت. لازم به ذکر است، چین در سال 2011 عنوان بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند را از آمریکا گرفت و علی‌رغم رکود اقتصاد چین – که صنعت اسمارت‌فون آن را هم شامل می‌شود – این کشور نقش مهمی را در رقابت 5G ایفا خواهد کرد.

 

کارشناسان Canalys بر این باورند که طرح‌های دولت به منظور شتابدهی توسعه 5G، نقش مهمی را در گسترش این فناوری (به‌ویژه در کشورهایی مثل چین و آمریکا) ایفا می‌کند. به گفته نیکول پنگ (Nocole Peng)، معاون Mobility در مؤسسه Canalys، بخش قابل‌توجهی از مباحث طرح شده در کنگره جهانی موبایل شانگهای در امسال، حول محور تکنولوژی 5G بوده است. در این میان، مجوزهای ارتباطات نسل پنجم در کشور چین، یک سال زودتر از موعد اعطا شد. طبق گفته پنگ، این موفقیت درنتیجه اهتمام دولت چین در کنار سرمایه‌گذاری مشترک اپراتورها و تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی حاصل شده است.

بنا بر برآورد Canalys، در سال 2020 حدود 17.5 درصد از اسمارت‌فون‌های عرضه شده در چین مجهز به 5G بوده و این میزان تا سال 2023 با رشدی سریع به 62.7 درصد خواهد رسید. نیکول پنگ معتقد است، نقشه راه فناوری در دولت چین بسیار قدرتمند بوده و همین امر در کنار توانایی‌های مالیِ اپراتورها باعث خواهد شد تا استقبال کاربران از اسمارت‌فون‌های 5G با سرعت بالایی همراه باشد. به علاوه، تعداد زیاد تولیدکنندگان تجهیزات مخابرتی و سازندگان اسمارت‌فون در چین، موجب شکل‌گیری بازاریابی تهاجمی در این زمینه، طی چند سال آتی خواهد شد.

به گفته پنگ، عرضه فراوان گوشی‌های 5G، الزاما به معنای پیاده‌سازی موفق فناوری نسل پنجم نیست. یکی از مهم‌ترین امتیازات تکنولوژی 5G، پهنای باند موبایل بهبود یافته یا در اصطلاح eMBB است. اما مزایای 5G به این مورد محدود نبوده و برای محقق شدن دیگر امتیازات نسل پنجم، باید 5G به طور کامل پیاده‌سازی شود که این امر به زمان بیشتری نیاز داشته و در قیاس با نسل‌های قبلی به مراتب پیچیده‌تر خواهد بود. از طرفی، این کار بسیار پرهزینه بوده و فشار بیشتری را به اپراتورهای جهانی تحمیل می‌کند. این در حالی‌ست که خود این اپراتورها، چندی‌ست که با افت درآمد و رقابت قیمتی شدید از سوی اپراتورهای مجازی (یا MVNOها) مواجه بوده‌اند.

مو جیا (Mo Jia)، تحلیلگر Canalys، می‌گوید: «امسال سرمایه‌گذاری اپراتورهای چینی در 5G به 5 میلیارد دلار بالغ شده و حدود 70 تا 90 هزار ایستگاه 5G در سرتاسر این کشور ساخته خواهد شد.» به گفته وی، با توجه به تعداد بالای کاربران ثابت اپراتور China Mobile و قدرت مالی آن، این اپراتور در بین سه اپراتور برتر چین، سهم بیشتری از بازار ارتباطات نسل پنجم خواهد داشت. در حال حاضر، تعداد گوشی‌های 5G اپراتور China Mobile – که آماده عرضه به بازار هستند – در مقایسه با دیگر اپراتورهای چین بیشتر است. به لطف اجرایی شدن سیاست جدید دولت چین در پرتابل کردن شماره‌های همراه، انتظار می‌رود هر سه اپراتور چین در سال آینده با اتخاذ برنامه‌های تهاجمی‌تر در زمینه فروش، سعی در جذب مشتریانی داشته باشند که برای اولین بار اقدام به خرید اسمارت‌فون‌های 5G می‌کنند. در حالی که برندهای چینی مثل هواوی، شیائومی، Oppo و ZTE شرکای این سه اپراتور در عرضه گوشی‌های نسل پنجم هستند، سامسونگ نیز قصد دارد از این فرصت به دست آمده استفاده کرده و به رقابت خود با برندهای چینی در این کشور ادامه دهد. در این میان، اپل یکی از غایبان بزرگ بوده و کاربران وفادار به اپل، مجبورند برای در دست گرفتن آیفون 5G یک سال دیگر صبر کنند. البته در چنین شرایطی این احتمال هم وجود دارد که کاربران برای بهره‌مندی از نسل پنجم، از اپل به برند دیگری مهاجرت کنند. منبع : Canalys

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا