اخبار

بازگشت هواوی به بازار آمریکا: توافقات پشت پرده?

جنگ تجاری آمریکا و چین با افزایش روزافزون تعرفه‌های اعمال شده به کالاهای طرفین و پس از مشکلات ایجاد شده برای هواوی از حد لفاظی‌ معمول و بیانیه‌های سیاسی فراتر رفته و سایه شوم آن هر لحظه بر سر کسب و کارهای مختلف به‌خصوص در دنیای فناوری گسترده‌تر می‌شود. بازار چین با ارائه نیروی کار ارزان و بی‌شمار، بهشت بی‌بدیلی برای کمپانی‌های بزرگ در طی چند دهه گذشته بوده و بخش بزرگی از فرایند تولید در برندهایی نظیر اپل، مایکروسافت، آمازون، گوگل، HP ،Dell و چندین نام کوچک و بزرگ دیگر، در این کشور صورت می‌پذیرد. در شرایط فعلی اما ظاهرا بسیاری از این شرکت‌ها خروج از این بازار را به ادامه این شرایط پر استرس و زیان‌آفرین ترجیح می‌دهند.نزدیک به شش هفته پیش با قرارگیری هواوی در لیست سیاه وزرات بازرگانی آمریکا، تقابل دومینو وار هواوی با غول‌های فناوری با شدت هرچه تمام‌تر آغاز شد و در مدتی‌ کوتاه نه فقط گوگل با سیستم‌عامل اندروید و اپلیکیشن‌های تعیین‌کننده این شرکت از تصمیم خود برای قطع همکاری با هواوی خبر دادند بلکه در طی چند روز شرکت‌های دیگری مثل کوالکام و اینتل نیز به این ماجرا پیوستند. اعلام حمایت ARM از این تحریم، تیر خلاص مرگ‌باری برای برند شماره دو دنیای موبایل بود که در صورت تداوم نتیجه‌ای جز ترک بازار موبایل برای هواوی نداشت. چند روز پیش اما در نشست سران G20 بارقه‌های امیدی برای حل این مشکل تابیدن گرفت.

در این نشست که در شهر اوساکای ژاپن برگزار شد، ریاست جمهوری ایالات متحده از امکان فروش تجهیزات شرکت‌های آمریکایی به شرکت هواوی خبر داد. ترامپ افزود: «ما از تجهیزاتی سخن می‌گوییم که مشکل امنیت ملی بزرگی [در رابطه با آنها] وجود ندارد.» با اینکه در آن مقطع جزییات بیشتری در این رابطه از سوی آمریکا اعلام نشد اما قابل حدس بود که تجهیزاتی مثل پردازنده‌های کوالکام و سیستم‌عامل گوگل از این پس با مشکل خاصی برای ارتباط با هواوی روبرو نباشند.شرکت هواوی در سال گذشته ظاهرا رقمی نزدیک به 11 میلیارد دلار را صرف ارتباط با شرکت‌های آمریکایی نموده و از دست رفتن این رقم هنگفت برای این شرکت‌ها، طبیعتا اتفاقی کاملا ناخوشایند به حساب می‌آید. از این رو از چندی پیش طبق گزارش‌های مختلف، برخی از شرکت‌های آمریکایی همچون اینتل و Xilinx به لابی با نهادهای حکومتی برای برقراری ارتباط مجدد با هواوی روی آورده بودند و می‌توان پیشرفت‌های صورت پذیرفته در این امر را با فعالیت‌های گسترده این شرکت‌ها بی‌ارتباط ندانست.

 

گزارش جدید منتشر شده توسط Nikkei Asian Review از تلاش کمپانی‌های بزرگ آمریکایی از جمله گوگل،‌ آمازون، مایکروسافت، HP و Dell برای انتقال خط تولید خود از کشور چین به سایر کشورهای آسیایی حکایت دارد؛ طبق این گزارش، این پنج کمپانی در پی یافتن کشورهای جایگزینی برای تولید بوده و هریک مقصد تازه‌ای را در این زمینه مشخص کرده‌اند. به گفته Nikkei، جدا از این شرکت‌ها، اپل نیز در ماه گذشته در پی ارزیابی هزینه‌های ناشی از انتقال 15 تا 30 درصدی فرایند تولید آیفون به خارج از چین (از جمله به دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی) بوده است.

هواوی در حال حاضر با وجود گشایش اخیر، هنوز در لیست سیاه وزرات بازرگانی آمریکا موسوم به Entity List قرار دارد و تصمیم رسمی در این رابطه هنوز به عزم دو کشور چین و آمریکا برای پشت سر گذاشتن مشکلات وابسته است. در همین رابطه شب گذشته، 1 جولای 2019 (10 تیر 1398)، لری کودلو (Larry Kudlow) ریاست شورای اقتصاد ملی آمریکا (National Economic Council) در مصاحبه با فاکس نیوز، اطلاعات بیشتری را در این رابطه ارائه کرد. کودلو، ضمن تأکید بر ادامه حضور هواوی در لیست سیاه یا Entity List، از تصمیم وزارت بازرگانی برای صدور مجوزهای بیشتر به شرکت‌های امریکایی برای انجام کسب و کار با هواوی خبر داد. از نگاه ریاست شورای اقتصاد ملی آمریکا، تصمیم ترامپ برای اتخاذ چنین تصمیمی با وجود تهدیدهای امنیتی هواوی، نه یک «عفو عمومی» بلکه اجازه‌ای برای فعالیت در چارچوب‌های مجاز فاقد ریسک امنیتی بوده است.

 

 

کودلو به‌عنوان مثالی برای فعالیت‌های مجاز شرکت‌های آمریکایی با هواوی، به برخی از تجهیزات ساخته شده توسط سازندگان چیپ‌ست‌های پردازشی در آمریکا اشاره می‌کند که «به صورت گسترده» در دیگر کشورها نیز در دسترس هستند و بدین‌ترتیب تلویحا به این نکته اشاره می‌کند که هواوی در آینده تنها امکان خرید تجهیزانی را از کمپانی‌هایی آمریکایی خواهد داشت که در سایر کشورها نیز امکان تهیه آن‌ها از دیگر سازندگان فراهم باشد. بدین‌ترتیب با وجود تمامی موانع برطرف نشده، می‌توان از شرایط رو به بهبود هواوی برای ارتباط با کمپانی‌های آمریکایی حداقل در موارد ساده و غیر امنیتی همچون سیستم‌عامل اندروید و تجهیزات پردازشی سخن گفت هرچند حتی در صورت حذف تحریم‌ها نیز اثرات دراز مدت آن بر گزارش‌های مالی آینده هواوی تأثیرگذار خواهد بود. طبق یک گزارش جدید، به واسطه اتفاقات فعلی، درآمد هواوی در سال 2019 بدون احتساب ضرر و زیاد وارد به این برند، نزدیک به 30 میلیارد دلار کمتر از سال قبل خواهد بود و بدین‌ترتیب برنامه‌‌ریزی این شرکت برای پشت سر گذاشتن سامسونگ و تبدیل شدن به برند شماره یک دنیای موبایل نیز در خوشبینانه‌ترین حالت کاملا به تعویض خواهد افتاد.

این رویداد اما با وجود همه شک و تردید‌ها در زمینه جزییات و نحوه اجرای آن، حداقل برای کاربران هواوی نکته کاملا مثبت و امیدوارکننده‌ای به همراهد دارد جایی‌که فارغ از نحوه و نوع همکاری این شرکت با کمپانی‌های مختلف آمریکایی، حداقل در مورد گوگل و سیستم‌عامل اندروید می‌توان به میزان زیادی نسبت به ارائه نسخه‌های بعدی اندروید در گوشی‌های آینده هواوی، اطمینان داشت.  

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا